2025 m. kovo 4 d. įvykusi tarptautinė mokslinė konferencija „Kai matematika tampa iššūkiu: kaip atpažinti ir įveikti matematikos mokymosi sunkumus“, kurią organizavo Lietuvos įtraukties švietime centras, tapo svarbia diskusijų platforma mokslininkams, pedagogams ir švietimo pagalbos specialistams. Renginyje dalyvavo ekspertai iš Lietuvos bei užsienio šalių, Graikijos ir Belgijos, kurie pristatė naujausius tyrimus ir dalijosi gerosiomis praktikomis.

Konferencijoje pristatyti duomenys atskleidė, kad matematikos mokymosi sutrikimai (angl. discalculia) vis dar yra nepakankamai atpažįstami. Remiantis 2023–2024 mokslo metų ŠVIS duomenimis, iš 46 255 specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių tik 2049 (4,42 proc.) oficialiai diagnozuotas matematikos mokymosi sutrikimas, nors užsienio tyrimai rodo, kad šis skaičius galėtų siekti iki 7 proc. „Lietuvoje vis dar neturime aiškaus matematikos mokymosi sutrikimų diagnostikos instrumento, dėl to dalis mokinių, turinčių šį sutrikimą, lieka neatpažinti, o tai riboja galimybes suteikti jiems tinkamą pagalbą. Tai lemia ne tik prastesnius akademinius pasiekimus, bet ir žemesnę savivertę“, – teigė S. Valantiejienė.

Matematikos mokymosi sutrikimai dažniausiai pasireiškia sunkumais suvokti ir naudoti matematikos sąvokas, skaičius bei operacijas. Jie gali turėti įtakos tiek vaikams, tiek suaugusiems, o pirmieji požymiai dažnai išryškėja jau ankstyvame amžiuje. Vaikystėje tokie sunkumai pasireiškia problemomis suvokiant skaičius, jų dydį, eiliškumą, atliekant paprastus skaičiavimus, pažįstant laikrodį ar skaičiuojant pinigus. Paauglystėje ir suaugus dažnai kyla sunkumų planuojant biudžetą, skaičiuojant laiką, svorį, atstumus ar naudojantis skaičiuotuvu.

Anot S. Valantiejienės, būtina didinti mokytojų kompetencijas, kad jie galėtų laiku pastebėti problemas ir pritaikyti tinkamas mokymo strategijas.

Konferencijoje dalyvavę lektoriai iš Belgijos ir Graikijos pasidalino savo šalių patirtimis tyrinėjant matematikos mokymosi sutrikimų kilmės priežastis, pristatė inovatyvius metodus, padedančius identifikuoti mokinius, kuriems kyla rizika patirti matematikos mokymosi sunkumų.

Lektorė iš Belgijos Marie-Pascal Noel apžvelgė pagrindinius matematikos mokymosi sutrikimo aspektus ir šio sutrikimo poveikį vaikams ir suaugusiems. Pasak jos, matematikos mokymosi sutrikimą turintys vaikai patiria sunkumus, atlikdami net paprasčiausias matematines užduotis, tokias kaip: skaičių eilės, apytikslis kiekio įvertinimas, skaičių palyginimas,  paprasčiausios aritmetinės operacijos.

Giannis Karagiannakis pasidalino praktiniais metodais, kaip įvertinti ir diagnozuoti įvairius matematikos mokymosi sutrikimų tipus. Jis išskyrė tris tipus, kurie siejami su simboliniu skaičių suvokimu, aritmetinių operacijų atlikimu ir matematiniu samprotavimu. Remiantis nustatytu tipu, rekomenduojamos skirtingos pagalbos priemonės. Esant simbolinio skaičiaus suvokimo trūkumui, turėtų būti naudojamos kuo tikslesnės instrukcijos, pasitelkiant konkrečias priemones, vaizdinę medžiagą ir daugybę pavyzdžių. Mokiniams, patiriantiems aritmetinių operacijų sunkumus, rekomenduojamas algoritmų ir tam tikrų sprendimo strategijų naudojimas. O esant matematinio samprotavimo sunkumams, turėtų būti lavinamas matematinis lankstumas, naudojant kelias strategijas, kad būtų gilinamas matematinis supratimas ir samprotavimas. Lektorius akcentavo, kad matematikos mokymosi sunkumai neturėtų tapti kliūtimi akademinei sėkmei. „Tinkamai pritaikytos mokymo strategijos, nuoseklus specialistų rengimas ir aiškūs diagnostikos metodai gali padėti mokiniams įveikti iššūkius. Svarbu ne tik diagnozuoti, bet ir užtikrinti, kad kiekvienas mokinys gautų individualiai pritaikytą pagalbą, kuri skatintų jo motyvaciją mokytis“, – sakė G. Karagiannakis.